FIFA-bazen zien zakken nog wat dikker worden na deze recordopbrengst in Qatar

Het WK in Qatar werd een triomftocht voor Lionel Messi en heel Argentinië maar ook de FIFA heeft zijn imago van grootverdiener alle eer aangedaan. De wereldvoetbalorganisatie kreeg voor, tijdens en na het wereldkampioenschap bakken van kritiek maar trok zich daar als vanouds… nougatbollen van aan.

TJING TJING

Naar aanloop van het WK in Qatar zou de FIFA maar liefst 7,5 miljard euro aan opbrengsten hebben gegenereerd. Dat is nog eens dik een miljard euro meer dan bij het vorige wereldkampioenschap in het al even gecontesteerde Rusland. Het overgrote deel van die inkomsten is een gevolg van deals met vaak weinig koosjere sponsors. Zo maakten onder meer het Qatarese energiebedrijf Qatar Energy, de plaatselijke bank QNB en telecombedrijf Ooredoo hun intrede.

Eveneens een belangrijke factor was het ‘kleinschalige’ Qatar. Alle stadions waren op een kleine afstand van mekaar te vinden en hierdoor waren er logistiek ook een pak minder kosten voor de FIFA. Daarnaast zullen Infatino en co ook nog een pak extra winst maken met de ticketverkoop. De prijzen van de inkomkaartjes lagen volgens het Duitse Keller Sports zo’n 40% duurder dan bij het WK in Rusland.

OPSTAND?

De laatste jaren maakt de FIFA er een soort van ‘sport’ van om heel wat landen tegen zich in het harnas te jagen. Bij het WK binnen vier jaar in Canada, Mexico en de VS zullen er maar liefst 48 ploegen deelnemen. Daarnaast wil de organisatie het WK voor clubs in 2025 uitbreiden naar maar liefst 32 ploegen. Het zou de overvolle kalender nog wat voller maken en een pak teams en landen willen hun protest de komende maanden nog wat uitbreiden tegen de (wilde) plannen van de FIFA.

Ook interessant